Alicja Panasiewicz Malta Island

The artistic act was based on playing back sounds recorded in Poland and re-recording them in the new context. Industrial sounds, sounds of civilisation and nature — a different nature, though, 2500 kilometres to the north — were played in non-matching spaces, thus changing their reception. The sounds had been matched with places corresponding thematically: for example, the sound of bees was emitted in an antique apiary; and noises of home appliances would reverberate in a cave. Another act was an experiment that used a vibrating string of a monochord, the relations between resonance, sound, string length, Pythagorean harmony, and resounding overtones. We fixed a piano string on a cliff on the Gozo island and subjected it to wind and water.

To find oneself in the worldly order, between the massive Earth, a solid; the cosmos and the internal, mental world. Every living thing vibrates and is affected by vibrations: sound, electricity, heat, light, cosmic rays, and last but not least, mental and spiritual life. Human beings participate in world’s vibrations, the cosmic order; they change it by imposing their own vibrations as well as by material and spiritual existence. We all both endure vibrations and modify the frequency of reality’s oscillations.

As part of the „Subtle Interventions” Project, rocks, water, air will be treated diversely, consequently changing the air’s resonance due to the artist’s presence in that part of the world. A variety of noises will be collected from around the world and moved here, recreated, and the effect – recorded and played back as an assembling of noises.

Noises, sounds – their frequencies are a resonance image convertible to image form, as a composition laid out in accordance with a mathematical key, as a randomly devised series composed on the basis of serialism.

place: THE ROMAN APIARY / IL-MIGBHA RUMNA

Apiaries are buildings/caves where bees are kept for the production of honey. Malta has always been known for its first-class honey; some even sustain that the name MELITA (Latin for Malta) is formed from the word MEL, which in Latin means honey.

Most apiaries were built facing south – an orientation beekeepers chose for maximum light and warmth needed by bees and were always at the top of the hill. This was artistically construited with arches and large stones worked to perfection.The building must date back to Funic-Roman Times. Could it have been originally a Columbarium – a place to hold funerary urns.

Działanie artystyczne polegało na odtwarzaniu na Malcie dźwięków zarejestrowanych cyfrowo w Polsce i ponowne ich nagranie w kontekście miejsca odtwarzania. Są to dźwięki industrialne, cywilizacyjne oraz dźwięki natury, ale innej, oddalonej o 2500 kilometrów na północ. Interferencja tych dźwięków w innej przestrzeni powoduje innych ich odbiór. Dźwięki zostały tematycznie dobrane do miejsca, np. odgłos pszczół został wyemitowany w antycznej pasiece, a odgłosy domowych urządzeń zabrzmiały w grocie.

Drugim działaniem był eksperyment z drgającą struną monochordu, związkiem pomiędzy rezonansem, dźwiękiem, długością struny, harmonią pitagorejską i wybrzmiewającymi alikwotami. Struna fortepianowa została przymocowana na klifie na wyspie Gozo i poddana działaniu wiatru i wody.

Odnalezienie siebie w porządku świata, pomiędzy bryłą Ziemi, ciałem stałym; kosmosem i światem wewnętrznym, mentalnym. Wszystko co żyje – wibruje i podlega wibracjom: dźwięk, elektryczność, ciepło, światło, promienie kosmiczne, a w końcu życie mentalne i duchowe. Człowiek współuczestniczy w wibracjach świata – kosmicznym porządku. Zmienia go poprzez interwencję swoją wibracją zarówno jako istnienie materialne, jak i duchowe. Poddajemy się oscylacjom a jednocześnie modyfikujemy częstotliwość drgań rzeczywistości.

W ramach projektu „Subtelne Interwencje” na wyspie Malta działaniom zostaną poddane kamienie, woda, powietrze a w konsekwencji – poprzez obecność artysty w tej części świata – zmiana jego rezonansu. Kolekcja szumów z różnych miejsc świata zostanie przeniesiona w to konkretne miejsce, zaimplementowana, a efekt nagrany i odtworzony jako kompilacja szumów.

Szumy, dźwięki, ich częstotliwości to obraz rezonansowy, który można przedstawić w formie rysunku; jako kompozycja zaprojektowane według klucza matematycznego; jako ciąg wybrany randomalnie i komponowany na zasadach serializmu.